Ubytovanie na liptove

Optimaal gebruik van de sauna

De sauna bezoeken we vooral vanwege de helende werking op het organisme en ontspanning. Toch maken bezoekers, wellicht ook uit onwetendheid, soms fouten die nadelig uitwerken voor hun en voor de andere bezoekers.

1. Douche, zeep, handdoek

Voor u de sauna bezoekt neemt u een douche met zeep en droogt u zich zorgvuldig af.

Waarom: U  ontdoet zich van zweet, parfum, deodorant en andere stoffen die in de sauna los zouden komen en u zouden kunnen irriteren. Een schone, droge huid zweet beter en sneller.

2. Bezoekt u de sauna in een zwemkleding? U maakt een grote fout!

In de sauna wordt  nooit zwemkleding gedragen! In de sauna draagt u een laken dat u om u heenslaat, een handdoek van badstof of een pareo. Eventueel kunt u de sauna naakt bezoeken, echter, zorg er in dat geval voor dat u een laken of handdoek mee hebt om op te zitten en te liggen.

Waarom: Saunagebruik in zwemkleding is zeer schadelijk, net alleen voor u, maar ook voor anderen. Ze zijn gemaakt van 100% synthetische stoffen die al bij een temperatuur van 50°C loskomen. Ze zijn zeer kankerverwekkend en dringen het lichaam binnen via de luchtwegen of de huid, waarmee u zichzelf en andere saunabezoekers schade aandoet.

3. Laken of handdoek onder het hele lichaam

Neem een laken mee dat groot genoeg is, of een extra handdoek, zodat u deze onder uw hele lichaam kunt spreiden, ook onder uw voeten.

waarom: Dit wegens onderhoud van totale hygiëne. Hiermee wordt niet alleen voorkomen dat u in een poeltje van zweet gaat zitten van een bezoeken voor u, maar niemand zal ook in uw zweet hoeven te zitten. Hiermee wordt teven de verspreiding van verschillende huid en andere ziekten teruggedrongen.

4. Zitten of liggen

De meest geschikte houding in de sauna is liggend met het hoofd neer, of halfliggend met de billen en de voeten op dezelfde hoogte. Als u de sauna wilt verlaten, blijft u eerst nog even zitten en sta vervolgens langzaam op.

waarom: Bij het zitten, als op een stoel, wordt het hoofd een aantal graden meer verwarmd dan de voeten, wat draaierigheid of hoofdpijn kan veroorzaken. Bij het liggen wordt het hele lichaam evenredig verwarmd, en hoeft het lichaam geen druk te doorstaan, die ontstaat als de temperatuurverschillen worden bijgesteld.

5. Adem door de neus

Probeer in de sauna zoveel mogelijk door de neus te ademen. Doe dit langzaam, en niet heel diep. Als uw slijmvlies brandt, maakt u uw gezicht vochtig met water en dekt u uw neus af met uw hand.

waarom: Bij het ademen door de neus wordt de lucht bij het inademen licht bevochtigd en koelt hij iets af. Bij het ademen door de mond ademt u rechtstreeks de hete lucht in, wat een schok veroorzaakt in de longen.

6. Ontspan in stilte en rust

Neem een gemakkelijke houding aan en ontspan.

waarom: De sauna is een plek om uit te rusten. Als u praat, komt er niet alleen hete lucht uw longen in, u stoort ook de andere sauna bezoekers. 

7.  Uw individuele bezoektijd

De lengte van uw bezoek hangt af van uw gevoel. Verlaat de sauna als u zich niet prettig voelt, u moeilijk ademt, uw ledematen slapen of als u andere moeilijkheden ervaart. Om te beginnen zijn kortere intervallen raadzaam. Als u zich goed voelt, kunt u deze verlengen, maar niet langer dan 15 minuten.

waarom: In de sauna komt het tot een intensieve verhitting. Net als de fysieke conditie, wordt het uithoudingsvermogen in de sauna geleidelijk aan opgebouwd. Als u zich niet prettig voelt in de sauna, moet u de signalen van uw lichaam in acht nemen en geen risico´s nemen.

8. Afkoelen

Nadat u de sauna hebt verlaten koelt u zich af, ofwel d.m.v. een douche, de emmer of een bezoek aan het afkoelbad, waarvoor u altijd eerst een douche neemt. Het afkoelen begint met bij de voeten, geleidelijk aan omhoog. Het is aan te raden om ook het hoof nat te maken, of in ieder geval de achterkant van de nek. Als u vatbaar bent voor hart- en vaatziekten neemt u alleen een douche met fris water en slaat u het koude bad over.

waarom: Een douche spoelt het zweet af van het lichaam. Het koude water koelt het verhitte organisme, de plotse afkoeling oefent de vaten en de algehele bloedsomloop, waarmee de weldadige effecten van de sauna in werking treden.

9. Rust

Droogt u zich na het afkoelen zorgvuldig af, sla een droog laken, handdoek of badjas om u heen en rust minimaal 15-20 minuten uit op de ligstoel. Blijf nooit in een natte laken en sla de rust niet over.

waarom: Na het afkoelen kunt u een lichte duizeling ervaren, een gevoel van koelte of zweten. Deze neemt tijdens het rusten geleidelijk af en het lichaam keert terug in de normale toestand. Als u de rustperiode overslaat, put u het lichaam overmatig uit en verhoogt u het risico op overbelasting en flauwte.

10. Vul de vloeistoffen aan

Het meeste geschikt is fruitsap, thee en mineraalwater. Ook kleine hapjes zijn gunstig, zoals bijvoorbeeld fruit. Het drinken van alcohol doet af aan het effect van de sauna en roken na de sauna doet u zichzelf veelvuldig meer schade aan.

waarom: Bij één saunacyclus kunt u wel 0,5 liter water uitzweten, waarbij naast gifstoffen ook zout, vitamine C en andere minerale stoffen het lichaam verlaten. Slijmvliezen van de luchtwegen zijn na de saunabezoek sterk bloeddoorlopen, waardoor de schadelijke stoffen van de sigaretten veel sterker het lichaam binnen dringen dan in normale omstandigheden.

 

 

Om het maximale uit uw saunabezoek te halen, herhaalt u de hele cyclus drie maal. Vergeet hierbij nooit om uit te rusten. Reserveer voor het saunabezoek in ieder geval 2 uur, maar het wordt ook aangeraden om er een hele dag voor uit te trekken. Hier wordt niet mee bedoelt om de sauna 10 keer in te gaan, maar om de rustperiode te verlengen en gewoon te relaxen. Neem een warme badjas mee, een boek of een tijdschrift, en u zult zien dat het lichaam ook vraagt om rust in de vorm van een dutje. Geloof ons, na een dergelijke relax zult u de sauna verlaten als herboren.

bron:

http://www.milujemewellness.sk/ako-sa-saunovat-aby-ste-neuskodili-sebe-ani-ostatnym/

 

 

Nieuwtjes, promoties

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief


klik hier