Ubytovanie na liptove

Nacht- en autotrein

​De nacht- en autotrein van de Oostenrijkse spoorwegen

locomotief

 

Een alternatieve manier om naar Slovakije te reizen

Om jullie een duidelijk beeld te geven van hoe dit in zijn werk gaat, graag mijn verhaal a.h.v. mijn praktische ervaringen.

Heenreis

De treinreis begint in Düsseldorf. Enkele afstanden en reistijden naar Düsseldorf hoofdstation (Hbf) vanuit:

Brugge: 300 km, 3 uur
Gent: 250 km, 2,5 uur
Antwerpen, Brussel:  200 km, 2 uur
Hasselt:  130 km, 1,5 uur

 

Je kunt echter rustig vertrekken en er een dagje Düsseldorf van maken. http://www.dusseldorfvoorbeginners.nl/bezienswaardigheden.htm Gemakkelijk is reeds parkeren in de parkeergarage aan het station en met de metro de stad in.

Om naar het station van vertrek te rijden, tik ik in mijn gps TomTom onder “bijzondere plaatsen” in Düsseldorf, station en daar zie ik dan staan Autozug. Vind je dat niet, dan kun je ook het volgende adres invoeren: Schlägelstrasse (plannetje) en dan kom je ook aan de laadzone uit.

Opmerking: Düsseldorf heeft een “Umweltzone” en je moet dus een milieusticker hebben om de stad binnen te rijden. Op deze link vind je meer informatie over de zone, de milieusticker en hoe je die milieusticker kunt kopen. https://www.milieustickervoorduitsland.nl/milieusticker-en-umweltzone-in-dusseldorf/. Ik ben niet 100% zeker of je die nodig hebt om gewoon naar het station te rijden. Ik heb die nog nooit gekocht.

Inscheping van de voertuigen begint om 20u15. Een verantwoordelijke komt naar de wagen voor het ticket en vraagt ook het gewicht van de wagen. (op je inschrijvingsbewijs)

Klaar voor de reis

Misschien op voorhand eens nakijken in je technisch boekje of via internet. Indien mogelijk, maak je antenne los. Als je teken krijgt, rijdt enkel de chauffeur zijn wagen op de wagon. De wagen zet je in eerste versnelling en met de handrem op.

Samen met de medereizigers wandel je dan met minimale handbagage richting de sporen (Bahnsteig) en het hoofdstation. Je moet enkele trappen omlaag in een klein tunneltje en terug omhoog en daar staat de trein. Je kunt reeds aan boord gaan.
Heb je tijd genoeg voor het vertrek, dan kun je ook aan het spoor een trap naar beneden en kom je in het hoofdstation. Daar zijn winkels, eet- en drinkgelegenheden.

Om 20u54 uur vertrekt de trein voor een nachtelijke rit richting Oostenrijk.

Op de trein komt de begeleider de tickets halen/controleren.

Heb je een slaapcouchette geboekt (1-3 pers.) dan staat per persoon een zakje klaar met handdoekje, zeep, water, schuimwijn, nootjes, sloefjes, oordopjes… En er ligt een briefje om aan te duiden wat je wenst voor ontbijt. Je kunt 6 zaken aankruisen in de prijs. Tijdens de rit kun je ook nog wat drankjes en hapjes bestellen.

Soms zijn de bedden reeds gemaakt en is de zitgelegenheid beperkt en minder comfortabel. Soms is er de zetel en komen ze de bedden maken op verzoek.

De gewone slaapcouchettes hebben een lavabo, de luxe ook een douche en toilet.

In de ligwagen zijn coupés met 4 of 6 ligbanken.

Er is een kussen en laken voorzien, mineraal water en ‘s morgens krijg je een standaardontbijt. Enkele broodjes, boter, confituur en een warme drank.

In de lig- en slaapwagon kun je dranken en enkele kleine hapjes bestellen aan de steward van jouw wagon. Bv. goulashsoep met brood, baguette, chips, bier, wijn, frisdranken…

Heb je gekozen voor een zetel dan heb je een coupé met 6 comfortabele zetels.

Na gewiebel, geschud en gekreun… En hopelijk ook wat slaapuurtjes kom je om 8u28 aan in Wenen. Het duurt een klein half uurtje voor het afladen van de auto’s. De chauffeur rijdt de wagen van de wagon, de passagiers stappen in en je kunt verder. Voorbij de tunnel kun je rustig je gps instellen en je installeren voor de rest van de reis.

Terugreis

De reis van Sojka resort naar het hoofdstation van Wenen (Wien Hbf) is 350 km en duurt 3,5 uur rustig rijden.

Het is dus in principe voldoende om om 16 uur te vertrekken uit Malatiny maar je kunt er ook een ganse dag van maken met nog enkele bezoekjes in Slovakije of Oostenrijk.

Aangezien je maar 70 km in Oostenrijk rijdt, neem ik geen wegenvignet. Dus in Bratislava pas ik mijn gps aan naar “zonder tolwegen” of “zonder snelwegen”.

In mijn TomTom staat Autozughof niet vermeld. Ik voer als adres in Wenen, Laimäckergasse 2-6 en dan kom ik uit aan het kruispunt dat naar de laadzone leidt. (plannetje) Er is duidelijke aanduiding met gele borden. (Autoreisezug)

Kom je aan de laadzone dan geef je aan het controlehuisje je ticket af en je wordt gezegd in welke strook je je auto mag plaatsen (1-5). Laden begint tussen 20u30 en 20u40 maar het is voldoende als de chauffeur in de wagen is. De andere passagiers kunnen reeds te voet, en met de minimale bagage naar het perron gaan. Normaal staat de trein op perron 16. Beneden zijn er ook toiletten. Je wacht op de chauffeur of je gaat reeds je couchette opzoeken.

Om 21u27 vertrekt de trein en tegen 08u41 uur kom je aan in Düsseldorf. Je stapt uit de trein en wandelt richting de locomotief. Aan het einde van het perron het tunneltje weer in en naar de aflaadkade.

Daar moet je een half uurtje wachten (locomotief moet rangeren en de autowagon naar de aflaadkade duwen). Op het teken van het personeel mag de chauffeur de wagen halen. Eenmaal beneden kan iedereen rustig instappen, gps instellen en een paar uurtjes later ben je reeds thuis!

Hoe reserveren?

Dat kun je zelf via de website www.oebb.at. Maar het is niet echt eenvoudig. Of wij doen het voor jou als onderdeel van je reispakket.
Gezien de tijd die het vergt, rekenen we 30 euro boekingskost per dossier.
Let wel, een wagen hoger dan 158 cm moet telefonisch geboekt worden.
Boeken in het Nederlands kun je ook via deze website: http://www.treinreiswinkel.nl/autotrein/oostenrijk/autoslaaptrein-dusseldorf-wenen.

Prijzen?

Auto: 99 euro enkele reis, 114 euro in het weekend
Slaapzetel: vanaf 39 euro pp/enkele reis
Ligwagen 6 bedden: vanaf 59 euro pp/enkele reis
Ligwagen 4 bedden: vanaf 69 euro pp/enkele reis
Slaapwagen 2 bedden + lavabo: vanaf 99 euro pp/enkele reis
Slaapwagen 1 bed + lavabo: vanaf 139 euro pp/enkele reis
Slaapwagen met 1, 2 of 3 bedden + lavabo en douche: op aanvraag

Wijziging

In 2017 zijn er geen dagelijkse autotreinen meer:
Düsseldorf-Wien: maandag, dinsdag, donderdag en zaterdag
Wien-Düsseldorf: maandag, woensdag, vrijdag, zondag
 

Voordeel van de nachttrein?

– je vertrekt ‘s middags thuis en de volgende dag rond de middag ben je reeds in Sojka resort
– je kunt uitgerust rijden
– je moet geen hotel betalen onderweg, en hebt minder extra kosten aan eten of drinken
– je moet geen 2 dagen onderweg zijn
– je hebt je eigen auto mee
– je auto verbruikt geen brandstof op de trein
– voor kinderen is een treinreis steeds een avontuur



galerie

Nieuwtjes, promoties

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief


klik hier